PANITIA SEJARAH SMK SERIAN TAHUN 2012
Rancangan Pengajaran Tahunan
Sejarah Tingkatan 4
Penggal/ Minggu | Tema/Tajuk | Hasil Pembelajaran | Konsep/ Istilah | Cadangan Aktiviti Pembelajaran | Unsur dan Tingkah Laku Patriotisme |
Minggu 1, 2 dan 3 | 7. TAMADUN AWAL MANUSIA 7.1 Tamadun Awal Dunia a. Proses pembentukan tamadun (Sumeria, Mesir, Indus dan i. Konsep dan pengertian ii. Sumbangan | Memahami pembentukan tamadun awal manusia · Menerangkan konsep tamadun · Menyatakan ciri-ciri tamadun · Menyatakan sumbangan tamadun Sumeria, Mesir, Indus dan · Membandingkan sumbangan tamadun manusia di Sumeria, Mesir, Indus dan · Mengaklasifikasi sumbangan setiap tamadun · Merasionalkan pemilihan sungai sebagai lokasi pembentukan tamadun awal | Prasejarah Arkeologi Nomad Tamadun Polytheistic Raja Monarki Teokrasi Mutlak | Membina garis masa: Tamadun awal dunia Kajian gambar: Piramid, Tembok Besar Melabel peta: Lokasi tamadun awal pada peta (Mesir, Sumeria, Indus dan Melabel peta : Lokasi tamadun Yunani, | Kepemimpinan berwibawa · Bersikap ke-pemimpinan cemerlang Masyarakat beroganisasi · Bersatu dalam organisasi Berinovatif dalam perancangan · Bersikap kreatif dan inovatif |
Minggu 4 | | Cuti Tahun Baru Cina | | | |
Minggu 5 dan 6 | b. Peningkatan tamadun (Yunani, i. Peningkatan dan sumbangan tamadun | Menganalisis peningkatan tamadun dan sumbangannya · Menyatakan aspek peningkatan tamadun di · Menyenaraikan sumbangan tamadun · Membandingkan system pentadbiran tamadun Rom dan Yunani · Mengklasifikasi sumbangan setiap tamadun · Membandingkan sistem demokrasi Yunani dengan sistem demokrasi · Menjelaskan ciri-ciri kepemimpinan berwibawa | Dinasti Demokrasi Republik Colosseum | Pengurusan grafik: Membandingkan sumbangan setiap tamdun awal Sumbangan peningkatan tamadun | Kemakmuran dan kegemi-langan negara · Bersama membina ke-gemilangan negara Keharmonian dan kesejahteraan · Patuh kepada peraturan dan undang-undang Kejituan idea membentuk negara · Boleh menjana idea |
Minggu 7 | c. Kemunculan agama dan ajaran utama dunia i. Agama - Hindu - Buddha - Kristian - Islam ii. Ajaran - Confucianisme - Taoisme | Memahami kemunculan perkembangan agama dan ajaran utama dunia · Menyatakan pengertian agama dan ajaran · Menyenaraikan agama dan ajaran utama dunia · Menyatakan prinsip-prinsip utama setiap agama dan ajaran dunia · Menghuraikan prinsip-prinsip utama setiap agama dan ajaran dunia · Merumuskan kepentingan agama dalam kehidupan | Agama Ajaran Keperca-yaan | Melabel peta: Kemunculan agama dan ajaran utama dunia Kajian teks: Sejarah kemunculan agama dan ajaran utama dunia Pengurusan grafik: Mengklasifikasi agama dan ajaran dunia Melabel peta: Lokasi kemunculan agama dan ajaran utama dunia | Kepatuhan kepada Tuhan · Taat kepada Tuhan |
Minggu 8 | 7.2 Tamadun Awal Tenggara a. Bentuk dan ciri-ciri kerajaan awal i. Kerajaan agraria (Kerajaan Angkor) - Pertanian sara diri - Mengumpul hasil hutan - Perdagangan ii. Kerajaan maritim (Kerajaan Srivijaya) - Perdagangan - Menangkap ikan dan mengumpul hasil laut - Ahli pelayaran - Peranan pelabuhan awal | Memahami perkembangan kerajaan awal di · Menyatakan bentuk-bentuk kerajaan awal di Asia Tenggara · Menyenaraikan ciri-ciri kerajaan agraria · Menyenaraikan ciri-ciri kerajaan maritim · Membandingkan kerajaan agraria dengan kerajaan maritim · Membincangkan aspek saling bergantung antara kerajaan agraria dan kerajaan maritim · Menghubungkait kedudukan geografi kerajaan · Menjelaskan kepentingan mempertahankan kedaulatan negara | Kerajaan Agraria Kerajaan Maritim | Perbincangan: Ciri-ciri kerajaan agraria Pengurusan grafik: Membandingkan Kerajaan agraria dan maritim Melabel peta: Pusat pentad-biran kerajaan maritim dan agraria Perbincangan kumpulan: Contoh kerajaan maritim dan kerajaan agraria | Berbangga dengan aset negara · Memanfaat-kan kurniaan Tuhan Kepimpinan berwibawa membentuk kedaulatan negara · Bersikap kepemimpinan cemerlang |
Minggu 9 | b. Pengaruh agama Hindu dan Buddha i. Sistem peme-rintahan dan pentadbiran - Institusi beraja ii. Kesenian dan kesusasteraan - Pembinaan candi - Kepentingan bahasa Sanskrit | Memahami pengaruh agama Hindu dan Buddha dalam kerajaan awal di Asia Tenggara | Orde Kosmos Devaraja Kesenian Monumen Candi Kesusas-teraan Stupa Dharma | Kajian gambar: Monumen Kajian buku teks: Pengaruh agama Hindu dan Buddha dalam sistem pentadbiran Melabel peta: Pusat pentadbi-ran kerajaan maritim dan agraria | Keunggulan warisan bangsa · Menghargai dan memelihara warisan bangsa |
Minggu 10 | | Ujian Bulanan 1 | | | |
Minggu 11 | | Cuti Pertengahan Penggal 1 | | | |
Minggu 12 | 8. TAMADUN ISLAM DAN PERKEM-BANGANNYA 8.1 Islam dan Perkem- bangannya di Makkah a. Masyarakat Arab Jahiliyah - Ciri-ciri dari aspek sosial, nilai-nilai hidup, organisasi politik dan kepercayaan agama | Memahami masyarakat Arab Jahiliyah · Menerangkan maksud Jahiliyah · Menyenaraikan ciri-ciri masyarakat Arab Jahiliyah · Menghuraikan ciri-ciri masyarakat Arab Jahiliyah · Merasionalkan masyarakat Arab Jahiliyah berpegang teguh kepada sistem kabilah | Jahiliyah Asabiyah Kabilah | Perbincangan: Ciri-ciri masyarakat Jahiliyah | Bersemangat kekitaan · Semangat bermasya-rakat |
Minggu 13 | b. Islam dan penyebarannya di Makkah - Kelahiran dan perkembangan Islam di Makkah c. Reaksi masyarakat Arab - Penerimaan dan penentangan masyarakat Arab Makkah | Memahami perkembangan Islam di Makkah · Mengisahkan riwayat hidup Nabi Muhammad s.a.w sehingga dilantik menjadi Rasul · Menyatakan keperibadian Nabi Muhammad s.a.w sebelum dilantik sebagai rasul · Menyatakan cara penyebaran Islam di Makkah Aras2 · Menjelaskan keperibadian Nabi Muhammad s.a.w · Menghuraikan penyebaran Islam di Makkah · Membuktikan kepentingan pendidikan dalam Islam berdasarkan surah Al-Alaq · Menjana idea agama Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. menpunyai kesinambungan dengan agama yang dibawa oleh nabi-nabi terdahulu sejak Nabi Adam a.s. · Menjana idea erti tamadun dari perspektif Islam Memahami reaksi masyarakat Arab Makkah terhadap penyebaran Islam · Menyatakan reaksi masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah · Menghuraikan reaksi masyarakat Arab Makkah terhadap penyebaran Islam · Menjelaskan dengan contoh penentangan masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah · Menghubungkaitkan penentangan masyarakat Arab Makkah terhadap Islam dengan kepentingan ekonomi dan politik mereka | Al-Amin Wahyu Dakwah Nabi Rasul | Bercerita: Kelahiran nabi Muhammad s.a.w dan sifat keperibadian beliau Mengkaji carta: Salasilah Nabi Muhammad s.a.w Kajian teks: Penyebaran Islam di Makkah. Ayat al-Alaq. Perbincangan: Reaksi masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah | Kepimpinan agung untuk kesejahteraan ummah · Mencontohi pemimpin agung Kecekalan menegakkan kebenaran · Berpegang teguh kepada nilai sejagat |
Minggu 14 dan 15 | 8.2. Kerajaan Islam di Madinah a. Perjanjian Aqabah Pertama dan Kedua - Kepentingan b. Hijrah - Konsep - Sebab - Kepentingan c. Piagam Madinah - Kandungan - Kepentingan d. Penyebaran Islam - Mempertahan-kan maruah dan hak | Memahami peristiwa Hijrah Nabi Muhammad s.a.w ke Madinah dan kesannya · Menyatakan kepentingan Perjanjian Aqabah Pertama dan Perjanjian Aqabah Kedua · Menerangkan maksud Hijrah dalam Islam · Menyenaraikan sebab-sebab Nabi Muhammad s.a.w berhijrah ke Madinah · Menyatakan kepentingan peristiwa Hijrah dalam sejarah Islam · Menghuraikan kepentingan Perjanjian Aqabah Pertama dan Kedua · Menjelaskan sebab-sebab Nabi Muhammad s.a.w berhijrah ke Madinah · Menghuraikan kepentingan peristiwa Hijrah dalam sejarah Islam · Membuat justifikasi pendapat orientalis yang mentakrifkan hijrah sebagai melarikan diri · Merasionalkan konsep hijrah dalam kehidupan masa kini Memahami kepentingan Piagam Madinah · Menyatakan prinsip-prinsip umum kandungan Piagam Madinah · Menyatakan kepentingan Piagam Madinah · Menerangkan usaha penyebaran Islam di Madinah · Menghuraikan prinsip-prinsip umum kandungan Piagam Madinah · Menjelaskan kepentingan Piagam Madinah · Menghuraikan penyebaran Islam oleh Nabi Muhammad s.a.w | Perjanjian Hijrah Muhajirin Ansar Orientalis Piagam / sahifah | Peta minda: Sebab penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w ke Madinah Kajian Peta Semenanjung Tanah Arab: Hijrah Nabi Muhammad s.a.w Pengurusan grafik: Mengklasifikasi kepentingan peristiwa Hijrah dalam sejarah Islam Kajian teks: Kandungan Piagam Madinah Pengurusan grafik: Perbandingan masyarakat Arab sebelum dan selepas kedatangan Islam | Penyatuan ummah mengukuhkan kemakmuran negara · Hidup bersatu padu Toleransi kaum melahirkan masyarakat cemerlang · Saling menghormati Keluhuran perlembagaan negara kita · Mendaulat-kan per-lembagaan negara kita |
Minggu 16 dan 17 | e. Perjanjian Hudaibiyah - kepentingan f. Pembukaan semula 8.3 Pembentu- Islam dan Sumbangan- nya a. Zaman Khalifah al-Rasyidin i. Konsep khalifah ii. Syarat dan cara pemilihan khalifah iii.Sumbangan Khalifah Al-Rasyidin | Memahami kepentingan Perjanjian Hudaibiyah dan pembukaan semula · Menyatakan kepentingan Perjanjian Hudaibiyah · Menyatakan proses pembukaan semula · Menghubungkaitkan Perjanjian Hudaibiyah dengan pembukaan semula · Menjana idea kepentingan pembukaan semula Memahami sistem pemerintahan khalifah al-Rasyidin · Menyatakan maksud khalifah · Menyatakan syarat kelayakan menjadi khalifah · Menyatakan cara pemilihan dan perlantikan khalifah · Menyatakan tugas khalifah · Menyenaraikan sumbangan setiap khalifah Al-Rasyidin · Menjelaskan cara pemilihan dan pelantikan khalifah al-Rasyidin · Menghuraikan sumbangan khalifah-khalifah al-Rasyidin · Mewajarkan kepentingan musyawarah, syura, baiah ke arah pemantapan pemerintahan masa kini | Khalifah al-Rasyidin Baiah Murtad Syura Wali Gabenor | Peta minda: Kepentingan perjanjian Hudaibiyah Perbincangan: Syarat kelayakan khalifah Sumbangsaran: Cara pemilihan dan perlantikan khalifah Membina carta aliran : Khalifah-khalifah al-Rasyidin mengikut kronologi | Kepimpinan berwibawa menjamin kedaulatan negara · Bersikap kepemimpinan cemerlang Kecemerlangan tamadun Islam menyinari dunia · Meman-faatkan kecemer-langan tamadun Islam |
Minggu 17 dan 18 | b. Kerajaan Bani Umaiyah i. Latar belakang ii. Sumbangan c. Kerajaan Bani Abbasiyah i. Latar belakang ii. Sumbangan d. Kerajaan Turki Uthmaniyah i. Latar belakang ii. Sumbangan iii.Faktor penye-baran Islam ke Eropah | Memahami latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah serta sumbangannya. · Menyatakan latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah · Menyatakan sumbangan kerajaan Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah · Menyatakan faktor yang membolehkan kerajaan Turki Uthmaniyah menyebarkan Islam ke Eropah · Mengklasifikasi sumbangan kerajaan Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah dari segi politik, ekonomi dan sosial · Menghuraikan faktor yang membolehkan kerajaan Turki Uthmaniyah menyebarkan Islam ke Eropah · Menghubungkait kegemilangan kerajaan-kerajaan Islam seperti Bani Umaiyah, Bani Abassiyah dan Turki Uthmaniyah menjadi perintis kepada kemajuan ilmu pengetahuan | Syiah Khawarij Sistem warisan Monarki Baitulmal Revolusi | Kajian peta: Empayar Islam Kerajaan Turki Uthmaniyah Pengurusan grafik: Sumbangan kerajaan-kerajaan Islam Membina garis masa: Perkembangan kerajaan Islam Melakar peta: Kawasan kerajaan Bani Umaiyah, Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah | Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara · Membuat perancangan yang bijak · Berupaya menerapkan pembaharuan Keunggulan ilmu membina kegemilangan negara · Membudayakan ilmu |
Minggu 19 | e. Pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia i. Cara - Perniagaan - Diplomatik - Kebudayaan - Pusat pengajian - Peperangan ii. Kesan - Perluasan empayar - Perkembangan intelek - Kesenian dan kesusasteraan | Memahami pertembungan antara tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia · Menandakan lokasi dan menamakan tamadun lain yang bertembung dengan tamadun Islam · Menyatakan cara pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia · Menyatakan kesan pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia · Menghuraikan cara pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia · Menghuraikan kesan pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia · Menganalisis dengan contoh tamadun Islam dan tamadun lain di dunia saling mempengaruhi | Mudejars Yena Cheri/ Janissari Intelek Empayar Bait al Hikmah | Kajian peta dan kajian teks: Pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia | Integrasi budaya memperkayakan warisan negara · Membudayakan ilmu |
Minggu 20 dan 21 | | Peperiksaan Pertengahan Tahun | | | |
Minggu 22 dan 23 | | Cuti Pertengahan Tahun | | | |
Minggu 24 | 8.4. Islam di Tenggara a. Kedatangan Islam ke Asia Tenggara i. Teori dan bukti - Kedatangan Islam dari Arab - Kedatangan Islam dari - Kedatangan Islam dari | Memahami kedatangan Islam ke · Menyatakan teori dan bukti kedatangan Islam ke Asia Tenggara · Melakarkan arah kedatangan Islam ke Asia Tenggara · Menghuraikan teori dan bukti kedatangan Islam ke Asia Tenggara · Membahaskan teori kedatangan Islam di Asia Tenggara | Asimilasi Teori Mubaligh Inskripsi Sufi | Kajian peta: Teori kedatangan Islam di Asia Tenggara Pengurusan grafik: Membandingkan teori kedatangan Islam. Mengklasifikasi bukti-bukti kedatangan Islam di Asia Tenggara. | Kepercayaan kepada tuhan · Taat kepada tuhan Kesediaan menerima perubahan · Bijaksana dan berhemah dalam tindakan |
Minggu 25 | b. Penyebaran Islam di Asia Tenggara i. Cara dan penerimaan - Perdagangan - Perkahwinan - Pengislaman raja dan golongan bangsawan - Kelahiran kerajaan Islam - Peranan mubaligh - Pusat kebudayaan - Keistimewaan agama Islam c. Pengaruh Islam di Asia Tenggara i. Aspek pemerintahan dan pentadbiran ii. Aspek sosial iii.Aspek ekonomi | Memahami proses penyebaran Islam di Asia Tenggara · Menyenaraikan cara penyebaran Islam di Asia Tenggara · Menghuraikan cara penyebaran dan penerimaan Islam di Asia Tenggara · Merasionalkan keistimewaan Islam yang menarik minat masyarakat Asia Tenggara untuk memeluk Islam Memahami pengaruh Islam di Asia Tenggara · Menyatakan pengaruh Islam dalam masyarakat di Asia Tenggara · Menyenaraikan kerajaan-kerajaan Islam di Asia Tenggara · Mengklasifikasikan pengaruh Islam dalam masyarakat di Asia Tenggara · Menghuraikan pengaruh Islam dalam bidang pentadbiran dan pemerintahan kerajaan Asia Tenggara · Mengkaji sumbangan kerajaan-kerajaan Islam dalam perkembangan Islam di Asia Tenggara | Mubaligh Sufi Ulamak Kesultanan Mufti Wali Pesantren Pondok Jihad Zakat Ulamak | Membina peta minda: Cara penyebaran Islam Sumban saran : Kesan-kesan penyebaran Islam ke Asia Tenggara Perbincangan kumpulan: Kesan pengaruh Islam di Asia Tenggara Pengurusan grafik: Mengklasifikasikan pengaruh Islam dalam masyarakat di Asia Tenggara Kajian risalah: Pengaruh Islam dalam sistem kewangan | Kesediaan menerima perubahan · Bijaksana dan berhemah dalam tindakan Sinar dan kemasyhuran tamadun Islam di negara kita · Tabah menghadapi cabaran untuk mencapai kejayaan |
Minggu 26 dan 27 | 8.5 Pembaharuan dan pengaruh Islam di Malaysia sebelum keda- tangan Barat a. Pemerintahan dan pentad-biran i. Institusi kesultanan - konsep sultan - konsep daulah ii. Perundangan - Undang-undang tidak bertulis/ Hukum Adat (Adat Temenggung, Adat Pepatih) - Undang-undang bertulis (Hukum Kanun Melaka, Undang-undang laut Melaka, undang-undang 99 Perak) | Memahami perubahan dan pengaruh Islam di Malaysia dalam bidang pentadbiran dan pemerintahan · Menyatakan pengaruh Islam dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran · Menyatakan pengaruh Islam dalam aspek perundangan · Menghuraikan pengaruh Islam dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran · Menjelaskan dengan contoh pengaruh Islam dalam Undang-undang tidak bertulis dan Undang-undang bertulis · Membincangkan kepentingan mendaulatkan undang-undang negara | Tok Guru Mudir Daulah Amirul -Mukminin Sultan Naubah Syariah Kanun Kadi | Perbincangan kumpulan: Pembaharuan dan pengaruh Islam di Malaysia Lawatan: Sekolah pondok Mahkamah Syariah Membina carta perbandingan: Fungsi istana dahulu dan sekarang Kajian teks: Hukum Kanun Melaka Undang-Undang Laut Undang-Undang 99 Perak | Bertanggung-jawab menjamin keharmonian · Menghor-mati pemimpin negara · Mematuhi peraturan dan undang-undang |
Minggu 28 | b. Sosiobudaya i. Pendidikan ii. Kesenian iii.Bahasa dan ke-susasteraan iv.Gaya hidup c. Ekonomi i. Mata wang ii. Percukaian iii. Perdagangan | Menganalisis pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi · Menyatakan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi · Mengklasifikasikan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi · Menghuraikan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi · Menjelaskan dengan contoh penerusan sistem pendidikan agama Islam sehingga masa kini · Mewajarkan kepentingan tulisan jawi dalam memartabatkan identiti negara | Madrasah Sekolah pondok | Lawatan: Muzium Kesenian Islam Sekolah pondok Mahkamah Syariah Pengurusan grafik: Mengklasifikasipengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi Melengkapkan jadual: Undang-undang tidak bertulis (Hukum Adat) Undang-undang Bertulis Kajian risalah: Sistem kewangan Islam | Sistem pendidikan agama warisan bangsa kita · Menghargai sistem pendidikan negara · Memanfaat-kan penggu-naan tulisan jawi Kemapanan sistem ekonomi negara · Bekerjasama memakmur-kan negara |
Minggu 29 dan 30 | 9. PERKEM- BANGAN DI EROPAH DAN KESANNYA TERHADAP EKONOMI NEGARA 9.1 Perkem- bangan di Eropah a. Perubahan masyarakat dan budaya Eropah i. Zaman Gelap - Pengertian - Ciri ii. Renaissance - Pengertian - Kesan (Perubahan dalam idea dan institusi politik, sistem ekonomi dan sikap terhadap ilmu) iii.Reformation - Pengertian - Kesan b. Penjelajahan dan penerokaan i. Penemuan jalan laut dan dunia baru - sebab - kesan | Memahami latar belakang sejarah Eropah sehingga abad 16 · Menyatakan keadaan masyarakat Eropah pada Zaman Gelap · Menyatakan perubahan-perubahan yang berlaku dalam masyarakat Eropah selepas zaman gelap · Menyatakan maksud Renaissance dan Reformation · Menyatakan kesan-kesan Renaissance dan Reformation · Menghuraikan perubahan-perubahan yang berlaku selepas zaman gelap di Eropah · Menjelaskan kesan-kesan Renaissance dan Reformation · Merumus sikap sanggup menerima perubahan ke arah kemajuan · Menghubungkait unsur-unsur Renaissance dengan perkembangan ilmu masa kini · Membandingkan sistem feudal di Eropah dengan cara hidup masyarakat Melayu tradisional Memahami perkembangan penjelajahan dan penerokaan · Menyenaraikan kuasa-kuasa Barat yang terlibat dalam penjelajahan · Menyatakan sebab-sebab penjelajahan kuasa-kuasa Barat · Menyatakan kesan-kesan penjelajahan kuasa-kuasa Barat ke atas masyarakat setempat · Menjelaskan sebab-sebab penjelajahan kuasa-kuasa Barat · Mengklasifikasi kesan-kesan penjelajahan kuasa-kuasa Barat ke atas masyarakat setempat dari segi politik, ekonomi dan sosial Aras 3 · Menghubungkait semangat kental penjelajahan dan penerokaan kuasa barat dengan slogan ‘Malaysia Boleh’ | Feudal Zaman Gelap Renai-ssance Inkuiri Humanis-me Reforma-tion Gelap Penjelaja-han Penerokaan | Membina carta: Struktur masyarakat feudal Pengurusan grafik: Ciri-ciri masyarakat Eropah Zaman Feudal Kajian teks: Kesan Renaissance dan Reformation Sumbangsaran: Perkembangan ilmu masa kini Pengurusan grafik: Membandingkan sistem Feudal di Eropah dengan cara hidup masyarakat Melayu tradisional Melakar peta: Arah laluan penjelajahan Peta minda: Sebab penjela-jahan kuasa-kuasa Barat Pengurusan grafik: Mengklasifikasi kesan-kesan penjelajahan kuasa Barat ke atas masyarakat setempat dari segi politik, ekonomi dan sosial | Keyakinan diri membuat pembaharuan · Sedia menerima perubahan yang membawa kebaikan Semangat inkuiri untuk kecemerlangan diri · Peka dengan wawasan negara Kegigihan dan keberanian bangsa · Menyokong dan melibatkan diri dalam usaha mendaulat-kan negara |
Minggu 31 dan 32 | c. Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian i. Perkembangan bidang per-tanian - Pemilikan tanah persen-dirian - Kaedah dan ciptaan baru dalam pertanian - Pertanian komersial ii. Perkembangan dalam bidang industri - Peralihan dari-pada industri desa kepada perkilangan - Pengkhususan pengeluaran - Penggunaan teknologi iii.Kesan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian - Pertanian sebagai punca ekonomi - Peningkatan perdagangan antarabangsa - Kemajuan bidang pengangkutan - Kemunculan golongan buruh dan majikan d. Imperialisme i. Pengertian ii. Faktor iii.Kesan | Memahami perkembangan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian dan Kesannya ke atas · Menyenaraikan faktor yang mencetuskan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian · Menyatakan kesan-kesan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian · Menghuraikan faktor yang mencetuskan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian · Mengklasifikasikan Kesan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian · Membahaskan perkembangan cipta baru membawa kepada Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian Memahami perkembangan imperialisme Barat di Asia Tenggara · Menyatakan maksud imperialisme · Menyatakan faktor-faktor imperialisme Barat ke Asia Tenggara · Menyenaraikan kesan-kesan imperialisme Barat ke Asia Tenggara · Menjelaskan dengan contoh faktor imperialisme Barat ke · Mengklasifikasikan kesan-kesan imperialisme Barat ke atas · Merasionalkan keistimewaan · Menjustifikasi pendapat Barat yang menyatakan bahawa imperialisme sebagai ‘beban orang putih’ dan ‘tugas menyebarkan tamadun’ · Merasionalkan kejayaan | Revolusi Pengkhu-susan Pengeluaran Ladang Imperialisme Imperialis Penjajahan Kolonial | Perbincangan kumpulan: Kesan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian ke atas Asia Tenggara Projek meng-hasilkan buku skrap: Hasil ciptaan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian Pengurusan grafik Mengklasifikasi kesan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian Melabel peta Kawasan jajahan imperialis Barat Sketsa: Faktor kedatangan imperilalis Pengurusan grafik: Mengklasifikasikan kesan-kesan imperialisme ke | Kreatif dan inovatif untuk pembangunan negara · Sentiasa bersikap kreatif dan inovatif Mengantara-bangsakan produk negara · Berusaha menghasil-kan produk berkualiti · Sentiasa meningkat-kan kualiti hasil kerja Bersemangat patriotik · Bersedia mempertahankan kedaulatan negara · Memperkasakan jati diri |
Minggu 33 | | Ujian Bulanan 2 | | | |
Minggu 34 | | Cuti Pertengahan Penggal 2 | | | |
Minggu 35dan 36 | 9.2 Dasar British dan kesannya terhadap ekonomi negara a. Ekonomi tradisional - Ciri-ciri b. Ekonomi dagangan i. Sistem pertanian komersil ii. Industri perlombongan iii.Penggunaan tenaga buruh luar iv. Institusi kewangan dan insuran | Memahami kegiatan ekonomi tradisional dan ekonomi dagangan · Menyatakan maksud ekonomi tradisional dan ekonomi dagangan · Menyenaraikan ciri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi dagangan · Menyenaraikan jenis ekonomi dagangan · Menyatakan dasar British terhadap perusahaan getah dan industri perlombongan · Menyatakan peranan institutsi kewangan dan insuran dalam kegiatan ekonomi moden · Menyatakan cara kemasukan imigran Cina dan · Menjelaskan ciri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi dagangan · Membandingkan ciri-ciri ekonomi tradisional dengan ekonomi dagangan · Menerangkan dasar British terhadap perusahaan getah · Menerangkan dasar British terhadap industri perlombongan · Menjelaskan cara kemasukan imigran Cina dan · Menghuraikan peranan institusi kewangan dan insuran dalam perkembangan ekonomi moden · Mentafsir sebab British memperkenalkan ekonomi dagangan · Menjelaskan keistimewaan negara kita yang menarik kedatangan imigran Cina dan India | Sara diri Komersil Dwi-ekonomi Sistem kangcu Sistem kontrak Sistem Kangani Tiket kredit Kongsi gelap Sin Kheh Imigran Akta Compra-dor Dasar pecah dan perintah | Pengurusan grafik: Membandingkan ekonomi tradisional dengan ekonomi dagangan Membina peta minda: Perkembangan pertanian dan perlombongan Lawatan: Ke ladang getah dan lombong Membina carta aliran: Cara kemasukan imigran Cina dan Kajian teks: Institusi kewangan dan insuran serta peranannya | Khazanah negara kebanggaan bersama · Memanfaatkan kekayaan negara Keberanian mengambil risiko · Berupaya menangani risiko · Berdaya saing |
Minggu 37 dan 38 | c. Dasar British terhadap pertanian i. Undang-undang ber-hubung tanah - Akta Tanah Simpanan Melayu, Land Order, Land Settlement Order dan Proklamasi lll Perlindungan Hak Pribumi ii. Dasar British terhadap pekebun kecil - Padi - Getah d. Kesan-kesan dasar ekonomi i. Pembandaran ii. Pembentukan masyarakat berbilang kaum iii.Sistem pendidikan vernakular iv.Sektor perkilangan v. Sistem pengangkutan dan perhubungan vi.Perkhidmatan kesihatan | Memahami dasar British terhadap undang-undang berhubung tanah dan pekebun kecil di Tanah Melayu, Sarawak dan · Menyenaraikan undang-undang berhubung tanah yang diperkenalkan oleh British di Tanah Melayu, Sarawak dan · Menyatakan sebab-sebab British memperkenalkan Undang-undang berhubung dengan tanah · Menyatakan dasar British terhadap pekebun kecil · Menyatakan kesan-kesan dasar British terhadap pekebun kecil · Menerangkan kandungan undang-undang berhubung tanah yang diperkenalkan oleh British di Tanah Melayu, Sarawak dan · Menjelaskan sebab British memperkenalkan undang-undang berhubung tanah · Menghuraikan kesan-kesan dasar British terhadap pekebun kecil · Menjustifikasi keberkesanan undang-undang berhubung tanah yang diperkenalkan oleh British · Menganalisis sebab penduduk pribumi kekal dalam ekonomi tradisional · Mentafsir tindakan British memperkenalkan Akta Tanah Simpanan Melayu Menganalisis kesan-kesan dasar ekonomi British · Menyenaraikan kesan dasar British terhadap ekonomi negara · Menyenaraikan ciri masyarakat berbilang kaum · Menyatakan perkembangan perkhidmatan kesihatan · Menyenaraikan faktor kemunculan bandar baru dan kesannya · Menyatakan perkembangan sektor perkilangan · Menyatakan perkembangan sistem pendidikan vernakular · Menyatakan perkembangan sistem pengangkutan · Membincangkan faktor kemunculan bandar baru dan kesannya · Menghuraikan perkembangan sektor perkilangan · Menghuraikan faktor perkembangan pengangkutan dan perhubungan · Menghuraikan perkembangan sistem pendidikan · Menjelaskan faktor kemunculan masyarakat berbilang kaum · Menjelaskan perkembangan perkhidmatan kesihatan · Merasionalkan kewujudan masyarakat berbilang kaum tidak menghalang usaha-usaha ke arah perpaduan kaum · Menilai kesan dasar ekonomi British terhadap bandar lama | Tanah Simpanan Melayu Enakmen Proklamasi Pribumi Akta Tanah Simpanan Melayu Masyarakat berbilang kaum Vernakular | Perbincangan: Undang-undang British ber-hubung tanah. Dasar British terhadap pekebun kecil. Peta minda: Undang-undang berhubung tanah Perbincangan: Konsep masyarakat berbilang kaum. Faktor terben-tuknya masya-rakat berbilang kaum Lawatan: Ke bandar-bandar lama seperti Jugra, Lukut, Bruas, Tumpat, Kuala Berang dan Elopura Melakar peta: Rangkaian sistem pengangkutan. Melabel peta: Kedudukan bandar-bandar baru. Melabel peta: Sistem pengangkutan Jalan raya dan jalan keretapi | Memelihara jati diri bangsa · Berwaspada dalam menerima perubahan Perubahan membawa kemajuan · Sedia berubah ke arah kemajuan Pendidikan teras perpaduan · Bersatu berharmoni |
Minggu 38 | Sukatan Pelajaran Tingkatan 4 ditamatkan | ||||
Minggu 39 | Ulangkaji Peperiksaan Akhir Tahun | ||||
Minggu 40 | Ulangkaji Peperiksaan Akhir Tahun | ||||
Minggu 41 | Ulangkaji Peperiksaan Akhir Tahun | ||||
Minggu 42 | Peperiksaan Akhir Tahun | ||||
Minggu 43 | Peperiksaan Akhir Tahun | ||||
Minggu 44 | Rumusan Peperiksaan Akhir Tahun | ||||
Minggu 45 | Persediaan Latihan dan Kerja Cuti Akhir Tahun/Pendedahan Sukatan Tingkatan 5 |
No comments:
Post a Comment