PANITIA SEJARAH SMK SERIAN TAHUN 2012
Rancangan Pengajaran Tahunan
Sejarah Tingkatan 5
Penggal/ Minggu | Tema/Tajuk | Hasil Pembelajaran | Konsep/ Istilah | Cadangan Aktiviti Pembelajaran | Unsur dan Tingkah Laku Patriotisme |
Minggu 1, 2, dan 3 | 10. KEMUNCUL-AN DAN PERKEM-BANGAN NASIONA-LISME SEHINGGA PERANG DUNIA KEDUA 10.1.Kemunculan dan perkembangan nasionalisme di Asia Tenggara a) Imperialisme Barat di Asia Tenggara i. Imperialis Barat ii. Faktor imperialisme - Penguasaan ekonomi dan politik b) Perubahan sistem politik i. Pengenalan sistem birokrasi Barat | Memahami faktor imperialisme Barat di Asia Tenggara · Menyatakan takrif imperialisme · Menyenaraikan kuasa imperialis barat di Asia Tenggara · Menyatakan lokasi kuasa-kuasa imperialis barat di Asia Tenggara · Menyatakan faktor-faktor imperialisme barat di Asia Tenggara · Menghuraikan fakto-faktor imperialisme Barat di Asia Tenggara · Menyusun secara kronologi kedatangan kuasa Barat ke Asia Tenggara · Merasionalkan keistimewaan Asia Tenggara yang menarik minat imperialisme Barat Memahami sistem politik yang diperkenalkan oleh kuasa Barat di Asia Tenggara · Menyenaraikan perubahan pentadbiran kuasa Barat di Asia Tenggara · Menghuraikan perubahan pentadbiran di Asia Tenggara · Membandingkan sistem pentadbiran sebelum dan semasa penjajahan barat di Asia Tenggara · Menganalisis kesan pengenalan sistem birokrasi Barat | Imperialis Imperialisme Kronologi Birokrasi | Perbincangan kumpulan : Faktor yang membawa imperialisme Barat ke Asia Tenggara Melabel peta : Lokasi penguasaan kuasa-kuasa imperialis barat di Asia Tenggara Pengurusan grafik : Membandingkan sistem pentadbiran sebelum dan semasa penjajahan oleh kuasa Barat di Asia Tenggara | Negara kita tanggungjawab kita · Sedia bertanggung jawab memper-tahan negara · Berbangga dengan keistime-waan negara |
Minggu 4 | | Cuti Tahun baru Cina | | | |
Minggu 5 dan 6 | c) Nasionalisme di Asia Tenggara i. Faktor kemunculan nasionalisme ii. Perkembangan nasionalisme | Memahami gerakan nasionalisme di · Menyatakan takrif nasionalisme · Menyenaraikan faktor yang mencetuskan nasionalisme di Asia Tenggara · Menyenaraikan tokoh-tokoh nasionalis di Asia Tenggara · Menyatakan ciri-ciri nasionalisme tahap pertama di Asia Tenggara · Menyatakan ciri-ciri nasionalisme tahap kedua di Asia Tenggara · Menghuraikan faktor yang yang mencetuskan nasionalisme di Asia Tenggara · Membincangkan perkembangan nasionalisme di Asia Tenggara · Membandingkan corak pergerakan nasionalisme di Asia Tenggara | Nasiona-lisme Nasionalis Gerakan Islah Gerakan sederhana Gerakan radikal Gerakan secular Gerakan Revolusi Sekular | Membina peta minda : Pengaruh luar terhadap gerakan nasionalisme di Asia Tenggara Pengurusan grafik : Membandingkan gerakan nasionalisme Kajian teks : Salah Asuhan Noli Me Tangere | Mempertahan-kan kedaulatan negara · Sedia bekorban untuk memperta-hankan bangsa dan negara |
Minggu 7 | 10.2 Nasionalisme di Malaysia sehingga Perang Dunia Kedua a) Perjuangan pemimpin setempat menentang British i. Pemerintahan dan pentad-biran British. ii. Peristiwa penentangan pemimpin setempat (Dol Said, Rentap, Syerif Masahor, Dato Maharaja Lela, Yamtuan Antah, Dato’ Bahaman, Mat Salleh, Tok Janggut, Antanom, Abdul Rahman Limbong) | Memahami perjuangan pemimpin setempat menentang British · Menyenaraikan tokoh tempatan yang menentang British · Menyatakan sebab-sebab pemimpin setempat menentang British · Menceritakan peristiwa perjuangan pemimpin setempat menentang British · Menghuraikan sebab pemimpin setempat berjuang menentang British · Membandingkan bentuk perjuangan pemimpin setempat menentang British · Membahaskan perjuangan pemimpin setempat sebagai pejuang bangsa · Menjelaskan kepentingan pemuafakatan untukk mencapai matlamat sesuatu perjuangan | Pemimpin setempat Anti-British Maruah bangsa Pejuang bangsa | Buku skrap : Biografi pemimpin setempat menentang British Melabel peta : Tempat kebangkitan pemimpin setempat menentang British Perbincangan : “Pemimpin setempat: Pejuang atau pemberontak” “Bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat” | Memartabatkan perjuangan tokoh-tokoh tanah air · Berani memperta-hankan maruah bangsa dan negara · Menghargai pengorbanan dan perjuangan tokoh-tokoh tanah air |
Minggu 8 dan 9 | b) Gerakan nasionalisme sehingga Perang Dunia Kedua i. Faktor-faktor yang menyumbang kepada perkembangan nasionalisme ii. Gerakan Islah iii. Perjuangan badan-badan dan kesatuan - Kesatuan Melayu Singapura - Persatuan Sahabat Pena (PASPAM) - Kesatuan Melayu Selangor - Kesatuan Melayu Muda (KMM) - Kesatuan Kebangsaan Melayu iv. Perkembangan dan peranan akhbar dan majalah (Al Imam, Seruan Al-Azhar, Pilihan Timur, Majalah Guru, Warta Malaya, Majlis, Utusan Melayu, Saudara, Fajar Sarawak, Lidah Benar, Al-Ikhwan) | Memahami perkembangan gerakan nasionalisme sehingga Perang Dunia Kedua · Menyatakan faktor-faktor yang menyumbang kepada perkembangan gerakan nasionalisme · Menyenaraikan tokoh yang terlibat dalam Gerakan Islah · Menyenaraikan akhbar dan majalah yang berperanan dalam gerakan nasionalisme · Menyatakan perkembangan peranan akhabar, majalah dan novel dalam gerakan nasionalisme · Menyatakan maksud dan matlamat Gerakan Islah · Menyatakan matlamat Gerakan Islah · Menghuraikan faktor yang menyumbang kepada perkembangan gerakan nasionalisme · Menghuraikan perjuangan gerakan Islah · Menghuraikan isu yang diperjuangkan oleh badan-badan dan kesatuan dalam gerakan nasionalisme · Menjelaskan peranan akhbar dan majalah dalam membangkitkan kesedaran nasionalisme · Menilai keberkesanan peranan akhbar dan majalah dalam kebangkitan semangat nasionalisme · Mengklasifikasikan isu, perjuangan akhbar dan majalah dalam gerakan nasionalisme · Menilai wawasan Kaum Muda dalam mendaulatkan bangsa Melayu | Gerakan Islah Kaum Muda Kaum Tua Nasionalis Pan-Islamisme Sosio-ekonomi Sosio-politik | Projek Buku Skrap : Biografi perjuangan tokoh-tokoh tempatan British menentang Simulasi : Perjuangan tokoh-tokoh tempatan menentang British Forum : Isu-isu perjuangan Kaum Muda Pengurusan grafik : Melengkapkan carta isu perjuangan akhbar dan majalah Kajian teks : Karya-karya penulisan sebelum Perang Dunia Kedua | Kesepakatan dalam perjuangan · Hidup bersatu padu · Sedia mempertahankan maruah bangsa Membudayakan ilmu dalam kehidupan · Mempel-bagaikan strategi mencapai matlamat yang satu · Berfikiran kreatif dalam menghasil-kan idea Sedia berkorban · Bersedia berkorban untuk kepentingan bersama |
Minggu 10 | | Ujian Bulanan 1 | | | |
Minggu 11 | | Cuti Pertengahan Penggal 1 | | | |
Minggu 12 | 11. PEMBINAAN NEGARA DAN BANGSA KE ARAH KEMUNCU-LAN NEGARA 11.1 Kesedaran tentang pembinaan negara dan bangsa a) Latar belakang konsep negara dan bangsa: i) Pembinaan negara bangsa - Kerajaan Islam Madinah - Kerajaan Itali dan Jerman | Memahami latar belakang pembinaan negara dan bangsa · Mentakrifkan konsep negara dan bangsa · Menyenaraikan ciri-ciri negara dan bangsa · Menerangkan latar belakang pembinaan negara Jerman dan Itali · Menghuraikan ciri-ciri negara dan bangsa · Menilai kepentingan pembentukan negara dan bangsa · Membandingkan proses pembinaan negara dan bangsa kerajaan Madinah, Itali dan Jerman | Negara Bangsa Negara bangsa Kerajaan Piagam Perlembagaan ‘Real Politics’ Undang | Perbincangan berkumpula : Ciri-ciri negara dan bangsa Simulasi : Mentransfor-masikan konsep negara ke dalam proses pembinaan sebuah kelas cemerlang Kajian Dokumen: Undang-Undang Tubuh Johor | Kebanggaan warisan bangsa dan negara · Menyanjung warisan bangsa Kesultanan Melayu Melaka yang berdaulat · Bersama memperta-hankan kedaulatan negara |
Minggu 13 dan 14 | ii) Ciri-ciri negara dan bangsa - Bangsa - Negara - Kerajaan - Perlembagaan b) Kesultanan Melayu Melaka Ciri-ciri negara dan bangsa c) Warisan negeri-negeri Melayu i. Johor - Undang-undang Tubuh Kerajaan Johor ii. Terengganu - Ittqan – ilmuluk bi-ta’dil il-suluk iii. Kelantan - Sistem Jemaah Menteri iv. Negeri Sembilan - Prinsip demokrasi - Konsep persekutuan | Memahami ciri-ciri negara dan bangsa yang wujud pada zaman Kesultanan Melayu Melaka dan negeri-negeri Melayu selepas Melaka · Menyenarai ciri-ciri asas negara dan bangsa pada zaman Kesultanan Melayu Melaka · Menyatakan ciri-ciri warisan Kesultanan Melayu Melaka dalam undang-undang Kerajaan Johor dan Terengganu · Menyatakan Sistem Jemaah Menteri di Kelantan · Memerihalkan prinsip demokrasi dan konsep Persekutuan di Negeri Sembilan · Menghuraikan ciri-ciri negara dan bangsa yang diamalkan pada zaman Kesultanan Melayu Melaka · Membandingkan sistem pentadbiran yang diwarisi oleh negari-negari Melayu selepas Kesultanan Melayu Melaka · Menghuraikan ciri-ciri negara dan bangsa di negara kita yang diamalkan masa kini · Merasionalkan ciri-ciri negara dan bangsa yang terdapat pada zaman Kesultanan Melayu Melaka yang diwarisi oleh negeri-negeri Melayu · Membandingkan amalan demokrasi dalam adat pepatih dengan amalan demokrasi masa kini | Lembaga Buapak Suku Perut Menobat | Peta minda : Ciri-ciri negara dan bangsa pada zaman Kesultanan Melayu Melaka dan Kerajaan Johor Pengurusan grafik : Struktur pentabiran di Negeri Sembilan | Keunikan sistem pemerintahan kerajaan Melayu · Menghorma-ti institusi pemerinta-han negara |
Minggu 15 | d) Malayan Union 1946 dan Persekutuan Tanah Melayu 1948. i. Malayan - Kandungan perlembagaan - Penentangan terhadap Malayan Union ii. Persekutuan Tanah Melayu 1948 - Usaha ke arah pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1948 - Kandungan perlembagaan | Memahami proses pembentukan Malayan Union dan Perlembagaan Tanah Melayu 1948 ke arah pembinaan negara dan bangsa · Menyatakan ciri-ciri Gagasan Malayan Union 1946 · Menceritakan penentangan orang Melayu terhadap Malayan Union 1946 · Menyenaraikan bantahan orang Melayu, Raja-raja Melayu dan sokongan orang dagang kepada Malayan Union 1946 · Menyenaraikan isi-isi Perjanjian Persekutuan 1948 · Menyenaraikan tokoh-tokoh yang terlibat dalam proses membentuk Persekutuan Tanah Melayu 1948 · Menyenaraikan langkah-langkah pembentukan Persekutuan Tanah Melayu 1948 · Menghuraikan isi-isi Perjanjian Malayan Union 1946 · Menghuraikan sebab-sebab penentangan orang Melayu dan sokongan orang dagang kepada Malayan Union 1946 · Menghuraikan langkah-langkah pembentukan Persekutuan Tanah Melayu 1948 (pembubaran Malayan Union 1946) · Membincangkan peranan tokoh-tokoh utama dalam proses pembentukan Persekutuan Tanah Melayu 1948 · Menghubungkaitkan Malayan Union 1946 dengan pembinaan negara dan bangsa · Menganalisis kepentingan Malayan Union 1946 kepada politik orang Melayu · Menghuraikan kepentingan Persekutuan Tanah Melayu 1948 · dalam pembentukan negara dan bangsa · Menghubungkaitkan Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu dengan Perjanjian Merdeka 1957 | Gagasan Malayan Jus Soli | Simulasi: Demostrasi me-nentang Mala-yan Union oleh orang Melayu Perbincangan Kumpulan: Ciri-ciri Mala-yan Lawatan kelas: Perpustakaan negeri untuk mencari bahan tentang Malayan Union Latihan individu: Menulis esei pendek tentang parti-parti yang menentang dan menyokong Malayan Union Kuiz: Malayan Perbincangan kelas: Membincangkan upacara menan-datangani Per-janjian Perse-kutuan Tanah Melayu pada 21 Jan. 1948 | Berbangga sebagai rakyat · Menghor-mati raja dan pemimpin negara Bersemangat Kekitaan · Menjalinkan semangat bersatu-padu dan berharmoni Berdisiplin dan berbudi pekerti · Bertindak wajar Bersemangat setia negara · Bersedia berkorban untuk negara dan bangsa Berusaha dan produktif · Menyokong dan melibatkan diri dalam usaha pem-bangunan |
Minggu 16 | e) Kemunculan negara yang berdaulat 31 Ogos 1957 i. Sistem Ahli ii. Pakatan murni iii. Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957 iv. Pergerakan politik di Sarawak dan | Memahami usaha-usaha ke arah kemunculan negara dan bangsa yang berdaulat · Menyatakan maksud Sistem Ahli · Menyatakan hasil pakatan murni · Menyatakan syarat perjanjiaan Persekutuan Tanah Melayu 1957 · Menceritakan pergerakan politik di Sarawak dan | Pakatan murni Kemerde-kaan Kedaulatan Pemasyhu-ran Pengisyti-haran | Kajian dokumen: Pengisytiharan Kemerdekaan di Melaka Lawatan : Memorial Almarhum Tuanku Abdul Rahman Putra Tayangan video : Detik-detik pengisytiharan kemerdekaan 1957 Simulasi : Unsur toleransi pakatan murni dilaksanakan dalam kelas | Bertoleransi bermuafakat untuk kepentingan Negara · Mengamal-kan sikap bertolak ansur Memartabatkan bangsa dan kedaulatan negara § Menghargai kedaulatan negara |
Minggu 17 | f) Pembentukan Malaysia 16 Sept. 1963 i. Idea pembentukan ii. Reaksi terhadap pembentukan - Dalam negara - Negara-negara luar iii. Perjanjian Malaysia 1963 | Memahami matlamat pembentukan · Menyatakan idea pembentukan gagasan · Menyenaraikan sebab pembentukan · Menyatakan reaksi dalam negara terhadap pembentukan · Menyatakan reaksi negara-negara luar terhadap pembentukan · Menyenaraikan syarat perjanjiaan · Menghuraikan sebab-sebab pembentukan · Menyusun secara kronologi peristiwa pembentukan · Menjelaskan reaksi negara luar terhadap pembentukan · Menganalisis usaha pemimpin negara menangani reaksi luar bagi mengekalkan negara | Gagasan Konfrantasi | Simulasi : Pengisytiharan kemerdekaan Kajian dokumen : Perjanjian Persekutuan 1957 Kajian gambar : Pengisytiharan kemerdekaan Lawatan : Muzium dan arkib Kajian gambar : Peristiwa pembentukan Perbincangan kumpulan : Reaksi negara-negara luar terhadap pembentukan | Keranamu · Sedia berkorban Kesepakatan untuk kestabilan negara · Sentiasa bersatu padu |
Minggu 18 | 11.2 Sistem pemerintahan dan pentadbiran negara selepas merdeka a) Ciri-ciri Demokrasi Berparlimen i. Perlembagaan ii. Raja Berper-lembagaan iii. Badan pemerintah iv. Pilihanraya v. Parti politik | Memahami ciri-ciri Demokrasi Berparlimen di Malaysia · Mentakrif Demokrasi Berparlimen · Menyenaraikan ciri-ciri Demokrasi Berparlimen · Menjelaskan konsep keluhuran perlembagaan · Menyenaraikan kuasa Yang Di Pertuan Agong · Menyenaraikan badan-badan pemerintah dan fungsinya · Menyatakan proses pilihanraya · Menyatakan pihak yang terlibat dalam pilihanraya · Menyenaraikan parti politik yang ditubuhkan sehingga tahun 1963 · Menjelaskan ciri-ciri Demokrasi Berparlimen · Menjelaskan kepentingan perlembagaan · Menjelaskan proses pindaan perlembagaan · Membandingkan fungsi badan-badan pemerintah · Menghuraikan proses pilihanraya · Menggalurkan perkembangan parti politik di Tanah Melayu, Sarawak dan · Menjelaskan kepentingan pindaan perlembagaan · Merasionalkan perlembagaan memperuntukkan perkara-perkara yang tidak boleh dipersoalkan · Mewajarkan peranan rakyat dalam menentukan pemerintahan negara | Demokrasi Perlemba-gaan Keluhuran Perlemba-gaan Raja Berperlem-bagaan Parlimen Jemaah Menteri Pengasing-an kuasa Pilihanraya Badan pelaksana Badan kehakiman Badan Perundang-an Dewan negara Dewan rakyat Ordinan Enakmen Akta | Kajian Dokumen : Perlembagaan Negara (Perkara 3,5,8, 11,152,153) Perbincanga berkumpulan : Bidang kuasa Yang Di Pertuan Agong, Badan Pemerintah dan Badan Kehakiman Simulasi : Proses pilihanraya Pengurusan grafik : Perkembangan parti-parti politik di Tanah Melayu, Sabah dan | Sistem demok-rasi sebagai ideologi peme-rintahan negara · Mendokong amalan demokrasi negara kita Keluhuran Perlembagaan · Memperta-hankan dan mendaulat-kan Perlem-bagaan Negara Kesetiaan kepa-da raja dan negara · Menghorma-ti raja dan pemimpin negara Kedaulatan undang-undang · Patuh kepada peraturan dan undang-undang Kepimpinan melalui teladan · Bertanggungjawab dalam kepimpinan Pilihan raya penting dalam sistem demokrasi · Menunaikan hak dan tanggung-jawab |
Minggu 19 | b) Kerajaan Persekutuan i. Kerajaan Pusat ii. Kerajaan Negeri c) Lambang-lambang negara i. Jata Negara ii. Bendera Kebangsaan iii. Lagu Kebangsaan | Memahami bidang kuasa Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri · Menyatakan kerajaan persekutuan · Menyatakan senarai kuasa kerajaan pusat dan kerajaan negeri · Menyatakan bidang kuasa senarai bersama · Menghuraikan bidang kuasa kerajaan pusat, kerajaan negeri dan senarai bersama · Menghuraikan kepentingan kerjasama kerajaan pusat dan kerajaan negeri bagi mewujudkan sebuah kerajaan persekutuan yang kukuh · Merasionalkan kepentingan pembahagian kuasa Memahami kepentingan memartabatkan lambang-lambang negara · Menyenaraikan lambang-lambang negara · Menyatakan makna yang terdapat pada lambang-lambang negara · Mentafsir lirik lagu kebangsaan · Menghuraikan fungsi lambang-lambang negara · Mengaplikasikan cara-cara menghormati lambang-lambang negara · Menganalisis peranan lambang-lambang negara ke arah pengukuhan jati diri bangsa | Kerajaan persekutu-an Kerajaan pusat Kerajaan negeri Senarai bersama Setia negara Jati diri Jata | Pengurusan grafik : Bidang kuasa kerajaan pusat, bidang kuasa, kerajaan negeri dan senarai bersama Buku skrap : Lambang-lambang negara dan tafsirannya Pertandingan melukis : Lambang-lambang negara Menghasilkan mural : Lambang-lambang negara Simulasi : Menyanyi lagu kebangsaan dan menaikkan Bendera Jalur Gemilang | Persefahaman dalam kerajaan Persekutuan menjamin kesejahteraan negara · Mengamal-kan sikap bermuafakat · Kekayaan negara dinikmati bersama Lambang negara simbol kedaulatan · Menghorma-ti dan meng-hayati lambang-lambang negara · Memartabatkan lambang-lambang negara Jati diri bangsa kita · Bersikap jati diri |
Minggu 20 dan 21 | | Peperiksaan Pertengahan Tahun | | | |
Minggu 22 dan 23 | | Cuti Pertengahan Tahun | | | |
Minggu 24 dan 25 | 11.3 Pembangunan dan perpaduan untuk kesejahteraan a) Pembangunan Ekonomi i. Rancangan - Rancangan Malaya Pertama - Rancangan Malaya Kedua - Rancangan Malaysia Pertama - Rancangan Malaysia Kedua - Rancangan Malaysia Ketiga - Rancangan Ma-laysia Keempat - Rancangan Malaysia Kelima ii. Dasar-dasar Pembangunan Ekonomi Negara - Dasar Pertanian Negara - Dasar Penswastaan - Dasar Pensyarikatan - Dasar Hala Cara Baru - Dasar Pening-katan Daya Pengeluaran Negara - Dasar Kepen-dudukan | Menilai rancangan-rancangan pembangunan ekonomi negara untuk kesejahteraan rakyat · Menyenaraikan rancangan pembangunan ekonomi negara · Menyatakan matlamat dan usaha-usaha yang dilaksanakan dalam Rancangan Lima Tahun · Menyatakan dasar-dasar ekonomi negara · Menghuraikan matlamat dan usaha-usaha yang dilaksanakan dalam Rancangan Lima Tahun · Mengelaskan objektif, matlamat dan usaha-usaha yang dilaksanakan dalam Dasar Ekonomi Baru · Menjelaskan dasar-dasar Pembangunan Ekonomi Negara · Membincangkan kejayaan Dasar Ekonomi Baru DEB) ke arah perpaduaan dan kesejahteraan rakyat | Pensyarika-tan Penswasta-an | Kajian teks : Rancangan ekonomi Pengurusan grafik : Dasar-pembangunan ekonomi negara Lawatan : Memorial Tun Abdul Razak, HICOM, MARA, FELDA Projek : Menghasilkan biografi Tun Abdul Razak | Kekayaan negara dinikmati bersama · Bersikap berdikari Kejituan perancangan menjamin kesejahteraan rakyat · Tabah menghadapi cabaran |
Minggu 26 dan 27 | b) Pembangunan dan perpaduan bangsa i. Rukun Negara ii. Dasar Pendidi-kan Kebangsa-an dan Falsa-fah Pendidikan Kebangsaan iii. Akta Bahasa Kebangsaan iv. Dasar Kebudayaan Kebangsaan v. Sukan untuk perpaduan 11.4 Malaysia ke arah negara maju a. Wawasan 2020 - Idea dan konsep - Sembilan cabaran utama | Memahami usaha-usaha ke arah pembangunan dan perpaduan bangsa · Menyenaraikan usaha ke arah pembangunan dan perpaduan bangsa · Melafazkan prinsip-prinsip Rukun Negara · Menyatakan langkah-langkah ke arah pembentukan Dasar Pendidikan Kebangsaan · Menyatakan kandungan Falsafah Pendidikan Kebangsaan · Menyatakan kandungan penggubalan Akta Bahasa Kebangsaan · Menyatakan prinsip-prinsip Dasar Kebudayaan Kebangsaan · Menyatakan kepentingan sukan untuk perpaduan · Menghuraikan kepentingan prinsip-prinsip Rukun Negara · Menjelaskan kepentingan Dasar Pendidikan Kebangsaan dan Falsafah Pendidikan Kebangsaan · Menjelaskan peranan Bahasa Kebangsaan, Kebudayaan Kebangsaan dan sukan ke arah membentuk perpaduan · Menghuraikan langkah-langkah ke arah memartabatkan Bahasa Melayu · Mengupas prinsip-prinsip Rukun Negara sebagai ideologi ke arah perpaduan Memahami usaha Malaysia menghadapi cabaran kontemporari dan masa depan ke arah negara maju · Menyatakan matlamat Wawasan 2020 · Menyenaraikan sembilan cabaran Wawasan 2020 · Menyatakan usaha-usaha untuk mencapai matlamat Wawasan 2020 · Menghuraikan sembilan cabaran Wawasan 2020 · Menjelaskan usaha-usaha yang diambil untuk mencapai matlamat · Wawasan 2020 · Membincangkan strategi · Membincangkan tanggungjawab murid dalam merealisasikan Wawasan 2020 | Globalisasi | Simulasi : Melafazkan ikrar Rukun Negara Perbincangan kumpulan : Mentafsir prinsip Rukun Negara Pengurusan grafik : Langkah-langkah Dasar Pendidikan Kebangsaan Lawatan : Institusi pengajian tinggi Dewan Bahasa dan Pustaka Kajian teks : Dasar Pelajaran Kebangsaan Membahaskan slogan “Malaysia Boleh” ke arah pembentukan perpaduan Lawatan : - Putrajaya - Cyberjaya | Perpaduan menjamin keamanan · Melibatkan diri dalam program ke arah perpaduan Sistem pendidikan negara kita bertaraf dunia · Membudayakan ilmu Kepimpinan berwawasan · Berbangga dengan pemimpin berwibawa Berdaya saing untuk kemajuan · Tabah menghadapi cabaran |
Minggu 28 dan 29 | 12. 12.1 Konflik Antarabangsa a) Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua b) Kemunculan Blok Dunia dan Perang Dingin (Kemunculan negara-negara Dunia Ketiga) | Memahami punca dan kesan Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua · Menyatakan negara yang terlibat dalam Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua · Menandakan lokasi dalam peta kuasa besar yang terlibat dalam Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua · Menyatakan sebab meletusnya Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua · Menyenaraikan kesan Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua · Menyatakan tujuan penubuhan Liga Bangsa · Membandingkan sebab Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua · Menghuraikan kesan Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua · Menghuraikan sebab-sebab kegagalan Liga Bangsa · Menghubungkaitkan kesan perang Dunia Pertama dengan tercetus Perang Dunia Kedua · Menganalisis implikasi perang dunia terhadap keamanan dan kesejahteraan sejagat Memahami sebab-sebab berlakunya kemunculan Blok Dunia dan Perang Dingin · Menyatakan maksud Blok Dunia · Menyatakan maksud Perang Dingin · Menyenaraikan sebab pembentukan Blok Dunia · Menyenaraikan negara-negara yang tergolong dalam Blok Dunia · Menyenaraikan sebab berlakunya Perang Dingin · Menghuraikan sebab berlaku Perang Dingin · Menghuraikan kesan Perang Dingin terhadap kemunculan negara dunia ketiga · Menghubungkaitkan kesan Perang Dingin terhadap rantau Asia Tenggara | Kuasa Paksi Kuasa Berikat Kuasa besar Blok Dunia Tabir Besi Perang Dingin Idealogi Negara dunia ketiga Kapitalis-me Komunis-me | Pengurusan grafik : Sebab dan kesan - Perang Dunia Pertama - Perang Dunia Kedua - Perang Dingin Menonton video: Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua Bercerita : Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua Melabel peta : Lokasi negara- negara terlibat Pengurusan grafik : Perbandingan ideology komunisme dengan kapitalisme Peta minda : Sebab dan kesan Perang Dingin | Persefahaman membawa keharmonian sejagat · Bersatu padu dan berharmoni Kepatuhan kepada undang-undang mem-bawa kesejahteraan · Menghorma-ti kedaulatan negara-negara yang merdeka · Bersikap adil dan ber-timbang rasa · Mematuhi peraturan dan undang-undang Keamanan sejagat · Tolak ansur dalam menghadapi konflik |
Minggu 30 dan 31 | 12.2 Peranan dan sumbangan a) Dasar luar i. Asas penggubalan ii. Kepentingan dasar luar iii. Perkembangan dasar luar b) a. Komanwel b. Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu c. Pertubuhan Negara-negara Berkecuali d. Negara-negara Selatan e. Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) | Memahami dasar luar · Menyatakan dasar luar · Menyatakan asas penggubalan dasar luar · Menyenaraikan kepentingan dasar luar · Menyatakan perkembangan dasar luar · Menghuraikan asas-asas yang mempengaruhi penggubalan dasar luar · Membincangkan perkembangan dasar luar · Merasionalkan sebab perubahan dasar luar dari pro-Barat kepada dasar berkecuali · Menjelaskan kepentingan hubungan luar Memahami peranan dan sumbangan · Menyatakan maksud pertubuhan antarabangsa · Menyatakan penubuhan pertubuhan antarabangsa dan matlamatnya · Menyenaraikan pertubuhan antarabangsa yang dianggotai · Menyatakan peranan dan sumbang · Menyenarikan tokoh-tokoh · Menghuraikan peranan dan sumbangan · antarabangsa · Menjelaskan faedah yang diperoleh · Membuktikan keberkesanan peranan | Dasar luar Hubungan diplomatik pro-barat Dasar Berkecuali Kuasa veto Komanwel | Membina peta minda : Asas penggubalan dasar luar Perbincangan : Kepentingan dasar luar negara Perbincangan Kumpulan : Peranan dan sumbangan Kajian dokumen: Isi kandungan Perisytiharan Langkawi Pengurusan grafik : Faedah yang Bibliografi : Sumbangan Perdana Menteri di peringkat antarabangsa | · Bangga sebagai rakyat · Bekerjasama dalam mengekalkan keamanan dunia · Bersefaha-man dan bermuafakat · Tabah menghadapi cabaran · Semangat kejiranan Keprihatian · Peka terhadap isu-isu antarabangsa |
Minggu 32 | c) ii. ASA iii. MAPHILIN-DO iv. ASEAN d) Cabaran masa depan (ICT, K-Ekonomi dan K-Society) | Memahami peranan dan sumbangan · Menyatakan maksud pertubuhan serantau · Menyatakan pertubuhan yang dianggotai · Menyatakan tujuan penubuhan ASA, MAPHILINDO dan ASEAN · Menyenaraikan peranan dan sumbangan · Menyatakan faedah yang diperoleh · Menjelaskan tujuan dan pencapaian ASA, MAPHILINDO dan ASEAN · Menghuraikan peranan dan sumbangan · Menjelaskan faedah yang diperoleh · Menjelaskan peranan tokoh · Menghubungkaitkan ZOPFAN dengan keaman dan kestabilan serantau Memahami usaha · Menyatakan maksud globalisasi · Menyatakan maksud ICT, K-Ekonomi dan K-Society · Menyatakan kepentingan penggunaan ICT, K-Ekonomi dan K-Society dalam era globalisasi · Menghuraikan kepentingan ICT, K-Ekonomi dan K-Society dalam era globalisasi · Menjelaskan langkah-langkah Menghubungkaitkan globalisasi terhadap | ZOPFAN Serantau Globalisasi ICT K-Ekonomi K-Society | Pengurusan grafik : Penubuhan dan matlamat pertubuhan antarabangsa Kajian peta : Negara anggota ASEAN Keratan akhbar: Mengumpul maklumat mengenai peranan dan sumbangan Pengurusan grafik : Perkembangan keanggotaan ASEAN Perbincangan kumpulan : - Kepentingan menguasai ICT, K-Ekonomi dan K-Society - Kesan-kesan globalisasi | · Bersedia menghadapi cabaran · Berbangga menjadi rakyat Negara kita tanggungjawab kita · Merealisasi-kan Wawasan 2020 Kreatif dan inovatif · Mampu mereka cipta |
Minggu 33 | Ujian Bulanan 2 | ||||
Minggu 34 | Cuti Pertengahan Penggal 2 | ||||
Minggu 35 | Ulangkaji | ||||
Minggu 36 | Peperiksaan Percubaan SPM | ||||
Minggu 37 | Peperiksaan Percubaan SPM | ||||
Minggu 38 | Ulangkaji | ||||
Minggu 39 | Ulangkaji | ||||
Minggu 40 | Ulangkaji | ||||
Minggu 41 | Ulangkaji | ||||
Minggu 42 | Ulangkaji | ||||
Minggu 43 | Ulangkaji | ||||
Minggu 44 | Ulangkaji | ||||
Minggu 45 | Ulangkaji Peperiksaan SPM |
No comments:
Post a Comment