RPT P.ISLAM

Saturday, April 30, 2011

MINGGU 17

ISNIN-25 APRIL 2011

ESTER MONDAY

SELASA-26 APRIL 2011

TINGKATAN: 5S4/5S5/5K1/5MPV

TARIKH: 26/04/2011

MASA: 09.45-10.55PG

BAHAGIAN: Adab & Akhlak Islamiah

AKTIVITI: - Penerangan guru,soal jawab,sumbang saran

TAJUK: Adab Bernegara

BBM: buku teks,laptop,papan putih

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan ilmu pengetahuan.

ARAS 1:Pelajar dapat menyatakan cara-cara menjaga adab bernegara.

ARAS 2:Pelajar dapat menyenaraikan sifat-sifat warganegara yang baik.

ARAS 3:Pelajar dapat menjelaskan faedah menjaga adab bernegara.

ARAS 4:Pelajar dapat menerangkan kesan negatif jika tidak menjaga adab bernegara.

REFLEKSI KENDIRI:

- kelas berjalan dengan lancar. 90% pelajar dapat mencapai objektif pembelajaran.


Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh

26/04/11( 10.55-12.05 )

Kelas

5K3

Tajuk

  • Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1948.

Objektif

  1. Menjelaskan ciri-ciri utama Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1948.

Kaedah/Aktiviti

  1. Kuliah
  2. Soal jawab

Kbkk

  • mencirikan, mencari maklumat

Nilai/Unsur patriotisme

  1. kerjasama antara golongan pemerintah dan yang diperintah
  2. menghargai sumbangan tokoh.

Konsep/Istilah

  1. status quo
  2. Rakyat Raja Melayu
  3. Rakyat British.

Refleksi

Objektif p&p tercapai.

RABU-27 APRIL 2011

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh

27/04/11( 09.45-10.55 )

Kelas

5K4

Tajuk

  • Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1948.

Objektif

  1. Menjelaskan ciri-ciri utama Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1948.

Kaedah/Aktiviti

  1. Kuliah
  2. Soal jawab

Kbkk

  • mencirikan, mencari maklumat

Nilai/Unsur patriotisme

  • kerjasama antara golongan pemerintah dan yang diperintah
  • menghargai sumbangan tokoh.

Konsep/Istilah

  • status quo
  • Rakyat Raja Melayu
  • Rakyat British.

Refleksi

Objektif p&p tercapai.


Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh

27/04/11( 11.30-12.40 )

Kelas

5S3

Tajuk

  • Tokoh-tokoh penggerak PTM.

Objektif

  1. Menyenaraikan tokoh-tokoh penggerak PTM.
  2. Menerangkan sumbangan pemerintah dan rakyat yang terlibat dalam perjanjian PTM.

Kaedah/Aktiviti

  1. penerangan
  2. soal jawab
  3. sumbang saran

Kbkk

  • mencirikan, mencari maklumat

Nilai/Unsur patriotisme

  1. kerjasama antara golongan pemerintah dan yang diperintah
  2. menghargai sumbangan tokoh

Konsep/Istilah

  1. status-quo

Refleksi

Pelajar dapat menyenaraikan tokoh-tokoh dan sumbangan pemerintah dan rakyat yang terlibat dalam perjanjian PTM.

KHAMIS-28 APRIL 2011

TINGKATAN: 5S4/5S5/5K1/5MPV

TARIKH: 28/04/2011

MASA: 08.15-09.45PG

BAHAGIAN: sirah dan tamadun Islam

AKTIVITI: - Penerangan guru,soal jawab, sumbang saran

TAJUK: Perkembangan Sains & Teknologi pada zaman Kerajaan Abbasiyah

BBM: nota guru, papan putih,laptop

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan ilmu pengetahuan.

ARAS 1:Pelajar dapat menyatakan fator-faktor perkembangan sains & teknologi pada zaman Kerajaan

Abbasiyah.

ARAS 2:Pelajar dapat menjelaskan kesan penemuan sains & teknologi pada zaman Kerajaan Abbasiyah.

ARAS 3:Pelajar dapat menerangkan kepentingan menguasai ilmu sains & teknologi.

REFLEKSI KENDIRI:

- kelas berjalan dengan lancar. 70% pelajar dapat mencapai objektif pembelajaran.


Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh

28/04/11( 10.55-11.30 )

Kelas

5S3

Tajuk

  • Pergerakan politik di Sabah dan Sarawak.

Objektif

  1. Menganalisis pergerakan politik di Sabah dan Sarawak semasa ia akan diserahkan kepada kerajaan British iaitu sejurus selepas Perang Dunia ke-2.

Kaedah/Aktiviti

  1. Kuliah dan
  2. sumbangsaran.

Kbkk

  1. menganalisis
  2. membandingbeza.

Nilai/Unsur patriotisme

  • perpaduan.

Konsep/Istilah

  • Perlembagaan 1941.

Refleksi

Pelajar dapat membandingkan pergerakan politik di Sabah dan Sarawak selepas Perang Dunia kedua yang ternyata di Sarawak lebih tegas dan berani dalam menentang kerajaan British.


Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh

28/04/11( 12.05-12.40 )

Kelas

5K3

Tajuk

  • Tokoh-tokoh penggerak PTM.

Objektif

  1. Menyenaraikan tokoh-tokoh penggerak PTM.
  2. Menerangkan sumbangan pemerintah dan rakyat yang terlibat dalam perjanjian PTM.

Kaedah/Aktiviti

  1. penerangan
  2. soal jawab
  3. sumbang saran

Kbkk

  • mencirikan, mencari maklumat

Nilai/Unsur patriotisme

  1. kerjasama antara golongan pemerintah dan yang diperintah
  2. menghargai sumbangan tokoh

Konsep/Istilah

  1. status-quo

Refleksi

Pelajar dapat menyenaraikan tokoh-tokoh dan sumbangan pemerintah dan rakyat yang terlibat dalam perjanjian PTM.

JUMAAT-29 APRIL 2011

TINGKATAN: 5K2/5K3/5K4

TARIKH: 29/04/2011

MASA: 07.05-08.15PG

BAHAGIAN: Adab& Akhlak Islamiah

AKTIVITI: - Penerangan guru, soal jawab, sumbang saran

TAJUK: Adab Bernegara

BBM: nota guru, papan putih,laptop

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan ilmu pengetahuan.

ARAS 1:Pelajar dapat menyatakan cara-cara menjaga adab bernegara.

ARAS 2:Pelajar dapat menyenaraikan sifat-sifat warganegara yang baik.

ARAS 3:Pelajar dapat menjelaskan faedah menjaga adab bernegara.

ARAS 4:Pelajar dapat menerangkan kesan negatif jika tidak menjaga adab bernegara.

REFLEKSI KENDIRI:

- kelas berjalan dengan lancar. 85% pelajar dapat mencapai objektif pembelajaran.


Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh

29/04/11( 08.15-09.25 )

Kelas

5K3

Tajuk

  • Pergerakan politik di Sabah dan Sarawak.

Objektif

  1. Menganalisis pergerakan politik di Sabah dan Sarawak semasa ia akan diserahkan kepada kerajaan British iaitu sejurus selepas Perang Dunia ke-2.

Kaedah/Aktiviti

  1. Kuliah dan
  2. sumbangsaran.

Kbkk

  1. menganalisis
  2. membandingbeza.

Nilai/Unsur patriotisme

  • perpaduan.

Konsep/Istilah

  • Perlembagaan 1941.

Refleksi

Pelajar dapat membandingkan pergerakan politik di Sabah dan Sarawak selepas Perang Dunia kedua yang ternyata di Sarawak lebih tegas dan berani dalam menentang kerajaan British.


Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh

29/04/11( 10.40-11.40 )

Kelas

5K4

Tajuk

  • Tokoh-tokoh penggerak PTM.

Objektif

  1. Menyenaraikan tokoh-tokoh penggerak PTM.
  2. Menerangkan sumbangan pemerintah dan rakyat yang terlibat dalam perjanjian PTM.

Kaedah/Aktiviti

  1. penerangan
  2. soal jawab
  3. sumbang saran

Kbkk

  • mencirikan, mencari maklumat

Nilai/Unsur patriotisme

  1. kerjasama antara golongan pemerintah dan yang diperintah
  2. menghargai sumbangan tokoh

Konsep/Istilah

  1. status-quo

Refleksi

Pelajar dapat menyenaraikan tokoh-tokoh dan sumbangan pemerintah dan rakyat yang terlibat dalam perjanjian PTM.


2 comments:

  1. Tahniah...
    Anda telah berjaya membuat RPH yang kemas dan menarik...

    ReplyDelete
  2. Ustazah, sudah berjalan lancar disemester 1. Don't stop. Masuk GEAR balik.

    ReplyDelete