RPT P.ISLAM

Saturday, February 19, 2011

MINGGU 6

ISNIN-7 FEBRUARI 2011

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh

07/02/11( 08.15-09.25 )

Kelas

5S3

Tajuk

Bab 2:Nasionalisme di Malaysia sehingga Perang Dunia ke-2

Objektif

  1. Pelajar dapat menyenaraikan nama tokoh yang menentang British di Tanah Melayu pada awal abad ke-19
  2. Pelajar dapat menyatakan kawasan berlakunya penentangan oleh tokoh tempatan

Kaedah/Aktiviti

  1. penerangan
  2. menyenaraikan nama tokoh beserta kawasan penentangan ( berdasarkan buku teks )

Kbkk

  • mencari maklumat

Nilai/Unsur patriotisme

  • memartabatkan tokoh-tokoh tanah air

Konsep/Istilah

  1. cukai
  2. ufti

Refleksi

Pelajar dapat menyenaraikan nama tokoh beserta kawasan penentangan dalam bentuk peta minda


TINGKATAN: 5K2/5K3/5K4

TARIKH: 07/02/2011

MASA: 10.55-12.05t/hr

BAHAGIAN: Ibadah

AKTIVITI: - Penerangan guru,soal jawab,sumbang saran

TAJUK: Merisik,Melihat bakal isteri,Meminang

BBM: buku teks,laptop

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan ilmu pengetahuan.

ARAS 1:Pelajar dapat menyenaraikan ciri wanita yang hendak dirisik

ARAS 2:Pelajar dapat menjelaskan hukum melihat bakal isteri

ARAS 3:Pelajar dapat menjelaskan hukum meminang dalam Islam

ARAS 4:Pelajar dapat menerangkan syarat wanita yang bakal dipinang

REFLEKSI KENDIRI:

- kelas berjalan dengan lancar. 75% pelajar dapat mencapai objektif pembelajaran.


Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh

07/02/11( 12.05-12.40 )

Kelas

5K4

Tajuk

Bab 2:Nasionalisme di Malaysia sehingga Perang Dunia ke-2

Objektif

  1. Pelajar dapat menyenaraikan nama tokoh yang menentang British di Tanah Melayu pada awal abad ke-19
  2. Pelajar dapat menyatakan kawasan berlakunya penentangan oleh tokoh tempatan

Kaedah/Aktiviti

  1. penerangan
  2. menyenaraikan nama tokoh beserta kawasan penentangan ( berdasarkan buku teks )

Kbkk

  • mencari maklumat

Nilai/Unsur patriotisme

  • memartabatkan tokoh-tokoh tanah air

Konsep/Istilah

  1. cukai
  2. ufti

Refleksi

Pelajar dapat menyenaraikan nama tokoh beserta kawasan penentangan dalam bentuk peta minda

SELASA-8 FEBRUARI 2011

TINGKATAN: 5S4/5S5/5K1/5MPV

TARIKH: 08/02/2011

MASA: 09.45-10.55PG

BAHAGIAN: Ibadah

AKTIVITI: - Penerangan guru,soal jawab,sumbang saran

TAJUK: Merisik,Melihat bakal isteri,Meminang

BBM: buku teks,laptop

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan ilmu pengetahuan.

ARAS 1:Pelajar dapat menyenaraikan ciri wanita yang hendak dirisik

ARAS 2:Pelajar dapat menjelaskan hukum melihat bakal isteri

ARAS 3:Pelajar dapat menjelaskan hukum meminang dalam Islam

ARAS 4:Pelajar dapat menerangkan syarat wanita yang bakal dipinang

REFLEKSI KENDIRI:

- kelas berjalan dengan lancar. 75% pelajar dapat mencapai objektif pembelajaran.


Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh

08/02/11( 10.55-12.05 )

Kelas

5K3

Tajuk

Bab 2:Nasionalisme di Malaysia sehingga Perang Dunia ke-2

Objektif

  1. Pelajar dapat menyenaraikan nama tokoh yang menentang British di Tanah Melayu pada awal abad ke-19
  2. Pelajar dapat menyatakan kawasan berlakunya penentangan oleh tokoh tempatan

Kaedah/Aktiviti

  1. penerangan
  2. menyenaraikan nama tokoh beserta kawasan penentangan ( berdasarkan buku teks )

Kbkk

  • mencari maklumat

Nilai/Unsur patriotisme

  • memartabatkan tokoh-tokoh tanah air

Konsep/Istilah

  1. cukai
  2. ufti

Refleksi

Pelajar dapat menyenaraikan nama tokoh beserta kawasan penentangan dalam bentuk peta minda

RABU-9 FEBRUARI 2011

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh

09/02/11( 09.45-10.55 )

Kelas

5K4

Tajuk

Sebab-sebab penentangan pemimpin tempatan terhadap British

Objektif

  1. Pelajar dapat menghuraikan sebab-sebab penentangan pemimpin tempatan terhadap British

Kaedah/Aktiviti

  1. Penerangan
  2. Sumbang saran
  3. Membuat nota dalam bentuk peta minda

Kbkk

  • Mencari maklumat

Nilai/Unsur patriotisme

  • memartabatkan tokoh-tokoh tanah air

Konsep/Istilah

  1. eksploitasi ekonomi
  2. undang-undang tanah

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab pemimpin dan penduduk tempatan menentang British.


Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh

09/02/11( 11.30-12.40 )

Kelas

5S3

Tajuk

Sebab-sebab penentangan pemimpin tempatan terhadap British

Objektif

  1. Pelajar dapat menghuraikan sebab-sebab penentangan pemimpin tempatan terhadap British

Kaedah/Aktiviti

  1. Penerangan
  2. Sumbang saran
  3. Membuat nota dalam bentuk peta minda

Kbkk

  • Mencari maklumat

Nilai/Unsur patriotisme

  • memartabatkan tokoh-tokoh tanah air

Konsep/Istilah

  1. eksploitasi ekonomi
  2. undang-undang tanah

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab pemimpin dan penduduk tempatan menentang British.

KHAMIS-10 FEBRUARI 2011

TINGKATAN: 5S4/5S5/5K1/5MPV

TARIKH: 10/02/2011

MASA: 08.15-09.45PG

BAHAGIAN: Tilawah Al-Quran

AKTIVITI: - Penerangan guru,soal jawab, sumbang saran

TAJUK: Nabi Muhammad Utusan Allah swt

BBM: buku teks, nota guru

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan ilmu pengetahuan.

ARAS 1:Pelajar dapat membaca surah At-Taubah ayat 128-129 dengan fasih dan lancar

ARAS 2:Pelajar dapat menyenaraikan intisari ayat 128-129

ARAS 3:Pelajar dapat menjelaskan tanggungjawab Nabi Muhammad saw

ARAS 4:Pelajar dapat menerangkan hikmah Nabi Muhammad dipilih dari kalangan manusia

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar.


Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh

10/02/11( 10.55-11.30 )

Kelas

5S3

Tajuk

Peristiwa penentangan pemimpin tempatan

Objektif

  1. pelajar dapat menerangkan peristiwa bagaimana pemimpin tempatan menentang British

Kaedah/Aktiviti

  1. Pembahagian kumpulan
  2. Perbincangan tentang peristiwa penentangan pemimpin tempatan di negeri tertentu

Kbkk

Mencari maklumat

Nilai/Unsur patriotisme

  • memartabatkan tokoh-tokoh tanah air

Konsep/Istilah

  1. ufti
  2. SBUB

Refleksi

Aktiviti perbincangan dalam kumpulan berjalan dengan baik.


Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh

10/02/11( 12.05-12.40 )

Kelas

5K3

Tajuk

Sebab-sebab penentangan pemimpin tempatan terhadap British

Objektif

  1. Pelajar dapat menghuraikan sebab-sebab penentangan pemimpin tempatan terhadap British

Kaedah/Aktiviti

  1. Penerangan
  2. Sumbang saran
  3. Membuat nota dalam bentuk peta minda

Kbkk

Nilai/Unsur patriotisme

  • Penguasaan ilmu pengetahuan

Konsep/Istilah

  1. Nasionalisme
  2. imprealisme

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab pemimpin dan penduduk tempatan menentang British.

JUMAAT-11 FEBRUARI 2011

TINGKATAN: 5K2/5K3/5K4

TARIKH: 11/02/2011

MASA: 07.05-08.15PG

BAHAGIAN: Tilawah al-Quran

AKTIVITI: - Penerangan guru, soal jawab, sumbang saran

TAJUK: Nabi Muhammad Utusan Allah swt

BBM: buku teks, nota guru

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan ilmu pengetahuan.

ARAS 1:Pelajar dapat membaca surah At-Taubah ayat 128-129 dengan fasih dan lancar

ARAS 2:Pelajar dapat menyenaraikan intisari ayat 128-129

ARAS 3:Pelajar dapat menjelaskan tanggungjawab Nabi Muhammad saw

ARAS 4:Pelajar dapat menerangkan hikmah Nabi Muhammad dipilih dari kalangan manusia

REFLEKSI KENDIRI:

- Kelas berjalan dengan lancar.


Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh

11/02/11( 08.15-09.25 )

Kelas

5K3

Tajuk

Peristiwa penentangan pemimpin tempatan

Objektif

  1. pelajar dapat menerangkan peristiwa bagaimana pemimpin tempatan menentang British

Kaedah/Aktiviti

  1. Pembahagian kumpulan
  2. Perbincangan tentang peristiwa penentangan pemimpin tempatan di negeri tertentu

Kbkk

Mencari maklumat

Nilai/Unsur patriotisme

  • Penguasaan ilmu pengetahuan

Konsep/Istilah

  1. Ufti
  2. SBUB

Refleksi

Aktiviti perbincangan dalam kumpulan berjalan dengan baik.


Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh

11/02/11( 10.40-11.40 )

Kelas

5K4

Tajuk

Peristiwa penentangan pemimpin tempatan

Objektif

  1. pelajar dapat menerangkan peristiwa bagaimana pemimpin tempatan menentang British

Kaedah/Aktiviti

  1. Pembahagian kumpulan
  2. Perbincangan tentang peristiwa penentangan pemimpin tempatan di negeri tertentu

Kbkk

Mencari maklumat

Nilai/Unsur patriotisme

  • Penguasaan ilmu pengetahuan

Konsep/Istilah

  1. Ufti
  2. SBUB

Refleksi

Aktiviti perbincangan dalam kumpulan berjalan dengan baik.


1 comment:

  1. RPH M 8-10 dikemas kini. Sila sertakan juga pautan berkaitan P&P spt markah ujian dan latihan, dll. pada blog cikgu. Blog sudah cantik. TQ.

    ReplyDelete