RPT P.ISLAM

Friday, January 15, 2010

MINGGU 1

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

ISNIN - 4 JANUARI 2010

Isnin-4 Januari 2010

Proses pengajaran dan pembelajaran tidak dapat dijalankan kerana pelajar tingkatan 4 terlibat dengan program orientasi.

SELASA-5 JANUARI 2010

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh

05/01/10( 10.55-12.05 )

Kelas

4S3

Tajuk

  1. Pengenalan format peperiksaan Sejarah SPM.
  2. Memperkenalkan bab-bab yang akan dipelajari di dalam subjek Sejarah tingkatan 4.

Objektif

  1. Pelajar dapat memahami tajuk-tajuk yang terkandung di dalam subjek Sejarah tingkatan 4.
  2. Pelajar boleh bersedia awal tentang tajuk yang akan diajar.
  3. Pelajar dapat menyenaraikan empat tahap zaman prasejarah yang telah dipelajari semasa di peringkat menengah rendah.

Kaedah/Aktiviti

  1. penerangan
  2. sumbang saran

Kbkk

memberi pendapat

Nilai/Unsur patriotisme

Masyarakat berorganisasi

  • bersatu dalam organisasi

Konsep/Istilah

  1. prasejarah
  2. nomad
  1. arkeologi

Refleksi

Pelajar dapat menerangkan secara ringkas tentang empat tahap zaman prasejarah.

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh

05/01/10( 12.05-12.40 )

Kelas

4K4

Tajuk

  1. Pengenalan format peperiksaan Sejarah SPM.
  2. Memperkenalkan bab-bab yang akan dipelajari di dalam subjek Sejarah tingkatan 4.

Objektif

  1. Pelajar dapat memahami tajuk-tajuk yang terkandung di dalam subjek Sejarah tingkatan 4.
  2. Pelajar boleh bersedia awal tentang tajuk yang akan diajar.
  3. Pelajar dapat menyenaraikan empat tahap zaman prasejarah yang telah dipelajari semasa di peringkat menengah rendah.

Kaedah/Aktiviti

  1. Penerangan
  2. sumbang saran

Kbkk

memberi pendapat

Nilai/Unsur patriotisme

Masyarakat berorganisasi

  • bersatu dalam organisasi

Konsep/Istilah

  1. prasejarah
  2. nomad
  3. arkeologi

Refleksi

Pelajar dapat menerangkan secara ringkas tentang empat tahap zaman prasejarah.

RABU-6 JANUARI 2010

TINGKATAN: 4K2/4K3/4K4

TARIKH: 06/01/2010

MASA: 08.15-09.25PG

BAHAGIAN: -

AKTIVITI: - Penerangan guru

TAJUK: pengenalan tajuk-tajuk tingkatan 4

BBM: buku teks

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan ilmu pengetahuan.

ARAS 1:Pelajar dapat memahami tajuk yang akan dipelajari.

ARAS 2:Pelajar dapat bersedia awal bagi tajuk yang akan diajar.

REFLEKSI KENDIRI:

- kelas berjalan dengan lancar. Semua pelajar memberi kerjasama yang baik.

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh

06/01/10( 10.55-11.30 )

Kelas

4K3

Tajuk

  1. Pengenalan format peperiksaan Sejarah SPM.
  2. Memperkenalkan bab-bab yang akan dipelajari di dalam subjek Sejarah tingkatan 4.

Objektif

  1. Pelajar dapat memahami tajuk-tajuk yang terkandung di dalam subjek Sejarah tingkatan 4.
  2. Pelajar boleh bersedia awal tentang tajuk yang akan diajar.
  3. Pelajar dapat menyenaraikan empat tahap zaman prasejarah yang telah dipelajari semasa di peringkat menengah rendah.

Kaedah/Aktiviti

  1. Penerangan
  2. sumbang saran

Kbkk

memberi pendapat

Nilai/Unsur patriotisme

Masyarakat berorganisasi

  • bersatu dalam organisasi

Konsep/Istilah

  1. prasejarah
  2. nomad
  3. arkeologi

Refleksi

Pelajar dapat menerangkan secara ringkas tentang empat tahap zaman prasejarah.

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh

06/01/10( 12.05-12.40 )

Kelas

4S3

Tajuk

Kemunculan Tamadun Awal Manusia

Objektif

  1. Pelajar dapat menerangkan konsep tamadun.
  2. Pelajar dapat menyatakan ciri-ciri tamadun.

Kaedah/Aktiviti

  1. Penerangan
  2. sumbang saran

Kbkk

memberi pendapat

Nilai/Unsur patriotisme

1. Masyarakat berorganisasi

  • bersatu dalam organisasi

2. Kepimpinan berwibawa

Konsep/Istilah

  1. tamadun
  2. organisasi

Refleksi

Pelajar dapat menghuraikan ciri-ciri tamadun satu persatu dengan lebih jelas.

KHAMIS-7 JANUARI 2010

TINGKATAN: 4S4/4S5/4K1/4MPV

TARIKH: 07/01/2010

MASA: 08.15-09.25PG

BAHAGIAN: -

AKTIVITI: - Penerangan guru

TAJUK: pengenalan tajuk-tajuk tingkatan 4

BBM: buku teks

NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan ilmu pengetahuan.

ARAS 1:Pelajar dapat memahami tajuk yang akan dipelajari.

ARAS 2:Pelajar dapat bersedia awal bagi tajuk yang akan diajar.

REFLEKSI KENDIRI:

- kelas berjalan dengan lancar. Semua pelajar memberi kerjasama yang baik.

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh

07/01/10( 09.45-10.55 )

Kelas

4K4

Tajuk

Kemunculan Tamadun Awal Manusia

Objektif

  1. Pelajar dapat menerangkan konsep tamadun.
  2. Pelajar dapat menyatakan ciri-ciri tamadun.
  3. Pelajar dapat menjelaskan proses pembentukan tamadun secara umum.

Kaedah/Aktiviti

  1. Penerangan
  2. sumbang saran
  3. perbincangan

Kbkk

memberi pendapat

Nilai/Unsur patriotisme

1. Masyarakat berorganisasi

  • bersatu dalam organisasi

2. Kepimpinan berwibawa

3. Berinovatif dalam perancangan

  • bersikap kreatif dan inovatif

Konsep/Istilah

  1. tamadun
  2. organisasi

Refleksi

Pelajar dapat memberi pendapat mengapa lembah sungai dipilih sebagai lokasi petempatan kekal.

JUMAAT-8 JANUARI 2010

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh

08/01/10( 08.15-09.25 )

Kelas

4K4

Tajuk

Kemunculan Tamadun Awal Manusia

  • Tamadun Mesopotamia

Objektif

  1. Pelajar dapat menyatakan lokasi kemunculan Tamadun Mesopotamia
  2. Pelajar dapat menjelaskan ciri-ciri Tamadun Mesopotamia
  3. Pelajar dapat menerangkan sumbangan Tamadun Mesopotamia

Kaedah/Aktiviti

  1. Penerangan
  2. sumbang saran
  3. perbincangan
  4. penerapan nilai

Kbkk

memberi pendapat

Nilai/Unsur patriotisme

1. Masyarakat berorganisasi

  • bersatu dalam organisasi

2. Kepimpinan berwibawa

3. Berinovatif dalam perancangan

  • bersikap kreatif dan inovatif

Konsep/Istilah

  1. raja
  2. teokrasi
  3. mutlak

Refleksi

Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik.


Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh

08/01/10( 09.40-10.40 )

Kelas

4S3

Tajuk

Kemunculan Tamadun Awal Manusia

  • Tamadun Mesopotamia

Objektif

  1. Pelajar dapat menyatakan lokasi kemunculan Tamadun Mesopotamia
  2. Pelajar dapat menjelaskan ciri-ciri Tamadun Mesopotamia
  3. Pelajar dapat menerangkan sumbangan Tamadun Mesopotamia

Kaedah/Aktiviti

  1. Penerangan
  2. sumbang saran
  3. perbincangan
  4. penerapan nilai

Kbkk

memberi pendapat

Nilai/Unsur patriotisme

1. Masyarakat berorganisasi

  • bersatu dalam organisasi

2. Kepimpinan berwibawa

3. Berinovatif dalam perancangan

  • bersikap kreatif dan inovatif

Konsep/Istilah

  1. raja
  2. teokrasi
  3. mutlak

Refleksi

Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik.

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh

08/01/10( 10.40-11.40 )

Kelas

4K3

Tajuk

Kemunculan Tamadun Awal Manusia

Objektif

  1. Pelajar dapat menerangkan konsep tamadun.
  2. Pelajar dapat menyatakan ciri-ciri tamadun.
  3. Pelajar dapat menjelaskan proses pembentukan tamadun secara umum.

Kaedah/Aktiviti

  1. Penerangan
  2. sumbang saran
  3. perbincangan

Kbkk

memberi pendapat

Nilai/Unsur patriotisme

1. Masyarakat berorganisasi

  • bersatu dalam organisasi

2. Kepimpinan berwibawa

3. Berinovatif dalam perancangan

  • bersikap kreatif dan inovatif

Konsep/Istilah

  1. tamadun
  2. organisasi

Refleksi

Pelajar dapat memberi pendapat mengapa lembah sungai dipilih sebagai lokasi petempatan kekal.

No comments:

Post a Comment